Tuesday, February 3, 2015

Winter skincare 2: mijn gezichtsverzorging

In de vorige post vertelde ik al over mijn gezichtsreiniging in de winter en in deze post laat ik mijn gezichtsverzorging zien. Ik gebruik 's nachts andere producten voor mijn huid dan overdag en ik zal je vertellen welke dit zijn.

Gezichtsverzorging vind ik net als -reiniging heel belangrijk. Hou ouder ik word, hoe meer ik me erin verdiep en let op ingrediënten. Zo probeer ik alcohol en parfum in gezichtsverzorging te vermijden, maar ik heb toch producten waar deze ingrediënten in zitten, omdat ik een enkele keer vergeet erop te letten. Ik heb wel minder moeite met parfum dan met alcohol trouwens. Als parfum wat lager in de ingrediëntenlijst staat (en er dus relatief weinig van in een product zit), heb ik er persoonlijk niet veel problemen mee. Parfum kan mogelijk irritatie en allergie veroorzaken, dus het is voor sommigen wel iets om op te letten. Alcohol vind ik lastiger, omdat ik hiervan heb gemerkt dat dit mijn huid uitdroogt. Het gaat dan om alcohol denat, want er zijn ook vettige alcoholen zoals cetyl alcohol, ceteary alcohol, myristyl alcohol en behenyl die niet uitdrogend voor de huid zijn. Het valt me op dat huidverzorging van relatief dure merken (Chanel bijvoorbeeld) vaak volgepropt zit met uitdrogende en irriterende ingrediënten, dus ook de prijs zegt niet altijd wat. Hoe je huid op bepaalde ingrediënten reageert, kan voor iedereen verschillend zijn. Er zijn ook mensen waarbij hun huid nergens negatief op reageert en die dus gewoon kunnen gebruiken wat ze willen zonder op ingrediënten te hoeven letten. Je zal het zelf moeten ondervinden!

Dag
Eigenlijk weet ik nooit zo goed of ik een serum nu écht iets vind toevoegen, maar laatst kocht ik in een opwelling tijdens een kortingsactie het Skin Perfection serum van L'Oréal. Het serum laat mijn huid er glad en egaal uitzien, maar verder weet ik nog niet zo goed wat ik ervan vind. Er zit redelijk veel alcohol in, dat lijk ik zelfs te ruiken (of ben ik nou gek?), en dat is dus uitdrogend voor mijn huid, dus ik gebruik het serum niet eens elke dag. Door de glans in het serum ziet je huid er minder dof uit, dus dit is vooral een serum dat ik gebruik op dagen dat ik er wat vermoeider uitzie. De Nutriganics smoothing day cream van The Body Shop heb ik net nieuw, maar deze is fijn! Wel jammer, dat er geen zonbescherming in zit, want dat heb ik toch wel graag bij een dagcrème. Er zitten veel natuurlijke ingrediënten in deze crème (overigens zijn natuurlijke ingrediënten geen garantie voor huidverdraagzaamheid) en hij is speciaal voor een huid die de eerste lijntjes gaat vertonen. Dat kan ik wel gebruiken als dertigplusser! Ik heb deze eigenlijk per toeval gekocht, toen ik na een gekmakend bezoekje aan IciParisXL (twitter...) ergens anders op zoek ging naar een fijne toner en zo bij The Body Shop terecht kwam. Bij The Body Shop viel mijn oog op een setje van Nutriganics met een cleanser, toner en dus deze dagcrème. Niet verkeerd, kan ik je zeggen. De cleanser en toner heb ik nog niet in gebruik, maar de dagcrème dus wel al. De Total Effects 7 in one dagcrème van Olaz heb ik al wat langer. Eigenlijk had ik de parfumvrije versie willen hebben, maar daar had ik dus niet goed op gelet bij het kopen. Ach, een beetje parfum kan mijn huid nog wel hebben. Deze dagcrème bevat wel een zonbeschermingsfactor, SPF15. Eigenlijk lijkt deze dagcrème me door zijn lichte structuur geschikter voor de lente en zomer, maar ik wissel deze nu af met de Nutriganics dagcrème, omdat ik mijn keuze voor een lichtere of zwaardere crème ook van mijn make-up voor die dag laat afhangen. Zo bevatten veel foundations tegenwoordig ook verzorgende ingrediënten. Ik gebruik dus of de Nutriganics smoothing day cream van The Body Shop of de Total Effects 7 in one dagcrème van Olaz. Ik gebruik ze natuurlijk niet allebei tegelijk.

Nacht
Voor de nacht gebruik ik gezichtscrème vitaal van Decubal of amandel gezichtsolie van Weleda. Soms zelfs allebei. De gezichstcrème van Decubal is niet specifiek een nachtcrème, want hij kan ook overdag gebruikt worden, maar er zit geen zonbeschermingsfactor in. Het is fijn dat die vrij van irriterende stoffen is. Het is een vrij rijke crème en daarom gebruik ik deze het liefst alleen 's nachts. Mijn huid voelt er gevoed en zacht door aan. En dan heb ik dus ook nog gezichtsolie. Ik ben dol op olie voor mijn haar en huid. Volgens mij is olie de meest krachtige verzorging voor de huid die er is en soms snap ik dan ook niet wat ik met al die andere producten doe. Voor mijn gezicht bevalt deze amandelolie mij goed. Ik gebruik hem onder mijn nachtcrème, gemengd met mijn nachtcrème of op zichzelf. Soms meng ik zelfs overdag een druppel met mijn foundation zodat die nog mooier versmelt met mijn huid. De gezichtscrème van Decubal is bijna op en dan ben ik van plan om de amandel gezichtsolie van Weleda 's nachts te gebruiken in plaats van nachtcrème. Het is eigenlijk alles wat mijn gezicht nodig heeft!

Oogverzorging
Volgens de huidexperts zoals de Nederlandse Jetske Ultee en de Amerikaanse Paula Begoun is een oogcrème overbodig, maar ik vind een oogcrème onder mijn ogen toch wel fijn. Het voelt anders aan dan dag- of nachtcrème, dus ja. Voor de nacht gebruik ik de eye cream van HEMA onder mijn ogen. Deze gebruik ik al bijna een jaar en het tubetje is nog niet leeg. De crème heeft een lichte structuur en voelt fris aan. Ik schreef er al eens een review over (check de review onder deze link). Eerder gebruikte ik de oogcrème van HEMA ook overdag, maar daarvoor heb ik nu de Revitalift Magic Blur oogcrème van L'Oréal. Deze oogcrème is eigenlijk een oogcrème en primer ineen. Ik vind de substantie heel fijn aanvoelen. De crème smelt heel mooi in de huid. Soms neem ik deze oogcrème zelfs overdag mee in mijn tas om de huid onder mijn ogen aan het eind van de middag even een oppepper te geven.

Hopelijk vond je het leuk om iets meer van mijn gezichtsverzorging te weten te komen. Ik ben benieuwd wat jij gebruikt of wat jouw ervaringen zijn met deze producten, dus laat gerust een reactie achter!

3 comments:

  1. Zo'n olie van Weleda lijkt me heerlijk!

    ReplyDelete
  2. Ik gebruik olie van de drogist hier om de hoek. Maar na het lezen van dit artikel ben ik toch wel nieuwsgierig geworden....

    ReplyDelete