Sunday, October 26, 2014

Mijn huidige foundations & BB creams - reviews en swatches

Het is haast niet te geloven, maar ik gebruik pas sinds een jaar of vijf vloeibare foundation. Van mijn eerste vloeibare foundation heb ik zelfs een review geplaatst destijds (klik hier). Daarvoor gebruikte ik jarenlang alleen maar poeder. Door de altijd te donkere foundation samples in magazines of die ik meekreeg bij de parfumerie, had ik het idee dat foundation maar lelijk en onnatuurlijk zou staan. Inmiddels ben ik er gelukkig achter dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Op dit moment heb ik verschillende foundations en BB creams in gebruik en die laat ik je in dit artikel zien, met swacthes!

Ik wissel af tussen verschillende foundations. Ik heb weinig last van onzuiverheden en ik ben best tevreden met mijn huid, maar toch vind ik zo'n perfect egale huid die je met foundation kunt creëren vaak net even mooier dan naturel, vooral in combinatie met opvallende oog- of lipmake-up. Wel gebruik ik slechts een dun laagje en houd ik van een natuurlijke dekking. Eigenlijk moeten anderen niet kunnen zien dat ik het draag. Niks is erger dan zo'n cake face waar je de lagen make-up af kunt schrapen, dus dat probeer ik te vermijden.

Eigenlijk zijn er drie dingen belangrijk om rekening mee te houden als je foundation draagt:
1. De verzorging en conditie van je huid;
2. De juiste kleur en structuur foundation voor je huidtype;
3. Hoe je de foundation aanbrengt.

Aanbrengen van foundation en BB cream doe ik meestal met de Expert Face Brush van Real Techniques of met de BB cream kwast van H&M. Ik vind het ook het effect mooi van foundation die is aangebracht met zo'n eivormig sponsje, maar dat kost meer tijd, dus dat doe ik niet zo vaak. Als je op YouTube zoekt, vind je genoeg tutorials hoe je foundation het beste en mooist aanbrengt.

Hieronder zie je mijn huidige foundation/BB cream stash:
Ik heb een vloeibare Fit Me! foundation van Maybelline in de kleur 115 Ivory, een Maybelline Fit Me! foundation stick in de kleur 115 Ivory, Dream Fresh BB Cream Light van Maybelline, Feuchtigkeits Make-Up Transparent in de kleur 1 Hell-Beige van Maybelline Jade en een minerale, losse poederfoundation: semi matte base Multi-Tasking Neutral van Everyday Minerals.

Op de foto hieronder heb ik de producten op mijn arm aangebracht zonder ze uit te smeren.
L-R: Fit Me! liquid foundation 115 Ivory - Maybelline, Fit Me! anti-shine stick 115 Ivory - Maybelline, Dream Fresh BB cream Light - Maybelline, Feuchtigkeits Make-Up Transparent 1 Hell-Beige - Maybelline Jade en Semi matte base Multi-Tasking Neutral - Everyday Minerals.

Op de swatches hieronder heb ik de producten lichtjes uitgesmeerd. Op mijn gezicht zou ik ze natuurlijk nog verder uitwrijven waardoor ze nog beter vermengen met mijn huid.
L-R: Fit Me! liquid foundation 115 Ivory - Maybelline, Fit Me! anti-shine stick 115 Ivory - Maybelline, Dream Fresh BB cream Light - Maybelline, Feuchtigkeits Make-Up Transparent 1 Hell-Beige - Maybelline Jade en Semi matte base Multi-Tasking Neutral - Everyday Minerals.

Op de swatches zie je al duidelijk de verschillende structuren. De kleuren lijken zo niet geheel passend bij mijn huid (op de laatste na), maar de swatches heb ik op de onderkant van mijn arm gemaakt en hier is mijn huid lichter dan mijn gezichtshuid is. Ik zal in het kort per foundation een omschrijving geven en links erbij plaatsen naar looks waar ik de producten draag.

Fit Me! liquid foundation 115 Ivory - Maybelline
Deze foundation is erg dun en vloeibaar en vooral geschikt voor drogere huidtypes. Hij heeft een medium dekking. Ik zou graag nog de lichtere kleur 110 Porcelain willen hebben, maar die is in Nederland helaas niet te koop, want hier is nr. 115 de lichtste kleur die verkrijgbaar is. Voor sommigen zal deze nog te donker zijn. Hij lijkt zo wat oranje, maar dit zie je vrijwel niet terug op mijn gezicht. Het flesje heb ik inmidels bijna een half jaar en hij is voor de helft op. Het is een mooi glazen flesje met pompje, maar dit is niet zo handig om mee te nemen. Looks waarbij ik deze foundation draag, vind je hier en hier (<- klik op de links).

Fit Me! anti-shine stick 115 Ivory - Maybelline
Dit is mijn foundation voor onderweg! Hij zit standaard in mijn tas naar het werk, al gebruik ik hem dan eigenlijk nooit, want ik werk mijn make-up uiteindelijk toch nooit bij (op lippenstift na). Bij noodgevallen doet hij ook nog wel dienst als concealer. Ook neem ik deze mee tijdens vakanties en weekendjes weg. De voordelen aan deze stick zijn dat die klein en compact is, ik hem kan aanbrengen met mijn handen zonder tools en ik niet persé poeder nodig heb bij deze foundation. Nadelen zijn dat die droge velletjes iets benadrukt, terwijl die juist van vettere delen van mijn gezicht weer snel afglijdt. Misschien moet ik voortaan toch maar wel mijn t-zone afpoederen als ik deze stick gebruik. Hier en hier (<- klik op de links) zie je looks waarbij ik deze foundation stick draag.

Dream Fresh BB cream Light - Maybelline
Dit is mijn favoriete BB cream! Ik heb deze al zo vaak opnieuw gekocht en ik heb er ook al eens een uitgebreide review (<- klik op de link) aan gewijd. Hij is nu alweer bijna op. Deze BB cream is vooral fijn als je een normale tot droge huid hebt. Hij heeft een lichte, natuurlijke dekking. Er is trouwens nog een andere variant verkrijgbaar, de Dream Pure BB cream. Die is meer geschikt voor iets vettere huidtypes. Daarover heb ik ook een review geschreven (hier <- klik op de link). Ik blijf enthousiast over de Dream Fresh BB cream!

Feuchtigkeits Make-Up Transparent 1 Hell-Beige - Maybelline Jade
Dit is mijn laatste aanwinst. Ik kocht deze "foundation" in Duitsland (zie shoplog), want hij is niet in Nederland te koop. Ja, foundation tussen aanhalingstekens, want ik weet niet helemaal in welke categorie dit product valt. Het heeft namelijk ook wel iets weg van een BB cream. Zoals je op de swatch kunt zien (vierde swatch van links) is dit product behoorlijk donker en ook wat grauw. De kleur lijkt op de swatch niet te matchen met mijn huid. Toch heb ik dit product al een paar keer op gehad. Het is mousse-achtig, maar verdeelt als satijn over de huid en geeft een prettig hydraterend gevoel. Het ruikt wel een beetje ouderwets (muf), maar de geur vervliegt snel. Op de tube staat al dat dit een transparante make-up is, dus ondanks dat die zo donker lijkt op de swatch, zie je daar uiteindelijk niet zo veel van terug. Ik ben er nog steeds niet echt over uit wat ik hier nu van moet denken, want er zitten positieve als negatieve kanten aan dit product. Ach, voor die € 5 was die in elk geval het proberen waard! Een look heb ik er nog niet mee geplaatst.

Semi matte base Multi-Tasking Neutral - Everyday Minerals
Last, but not least... Dit is een minerale foundation van Everyday Minerals. Het is een losse poeder. Als ik echt voor een heel natuurlijke dekking ga, dan gebruik ik deze poederfoundation. Je voelt hem ook niet zitten, terwijl hij toch de huid egaliseert. Deze heb ik alweer een tijdje, maar ik gebruik hem slechts af en toe. Een voordeel is dat deze foundation eigenlijk nooit bederft. Volgens mij is hij niet meer precies in deze kleur verkijgbaar, maar Everyday Minerals heeft wel een zeer ruime kleurkeuze voor vrijwel alle ondertonen en huidskleuren. Dit losse poeder breng ik aan met een kabuki kwast. Van de week droeg ik deze toevallig weer eens en toen vroeg een collega mij of en welke foundation ik droeg, omdat ze mijn huid zo mooi vond en ze eigenlijk niet eens kon zien, dat ik foundation droeg. Dat was dus deze basis van Everyday Minerals! Hier (<- klik op de link) zie je een look waarbij ik deze poederfoundation draag. Toen had ik er nog een mini van en daarna heb ik dus de grote verpakking aangeschaft. Al gebruik ik hem niet zo vaak, ik zou hem toch niet willen missen!

Prijzen&verkrijgbaarheid:
- Fit Me! liquid foundation, Maybelline: € 14,49.
- Fit Me! anti-shine stick, Maybelline: € 14,49.
- Dream Fresh BB cream, Maybelline: € 9,99.
- Feuchtigkeits Make-Up, Maybelline Jade: € 5,85 (in Duitsland verkrijgbaar).
- Semi-Matte Base, Everyday Minerals: $ 14,00.
De eerste drie foundations zijn in vrijwel elke Nederlandse drogist verkrijgbaar, de andere twee helaas niet.

Ik heb trouwens een nieuw label aangemaakt, foundation/bb cream (zie de rechter zijbalk). Onder dit label vind je al mijn reviews en artikelen over foundation en BB cream!

Welke foundation/BB cream gebruik jij?

5 comments:

  1. Fijne foundations heb je!

    Liefs,
    Eva

    ReplyDelete
  2. Ik kan een heleboel niet gebruiken door de ingrediënten, echt balen!

    ReplyDelete
  3. De fit me foundation lijkt me heel fijn, ben hier zo benieuwd naar! X

    ReplyDelete
  4. Heel fijn artikel dit! Ik wou eigenlijk de BB cream kopen van Maybelline die hier ook in staat, maar nu ga ik liever voor de andere BB cream! Want aangezien ik een vette huid heb, lijkt me die fijner.

    ReplyDelete
  5. Fit Me heb ik een hele tijd met veel plezier gebruikt. Het is een fijne foundation, maar zeker zonder primer redt ie het niet om de hele dag te blijven zitten vind ik.

    ReplyDelete