Saturday, October 12, 2013

Mijn Everyday Minerals stash

Wat zit er in al die potjes? Minerale make-up! En wel van het Amerikaanse, online verkrijgbare merk Everyday Minerals. Dit merk leerde ik al in 2008 kennen door verschillende beautyblogs en in de loop der tijd heb ik er een aardige stash van opgebouwd. De hoogste tijd dus om deze stash te laten zien en om wat meer te vertellen over minerale make-up!

Minerale make-up is zoals de naam al zegt make-up gemaakt van natuurlijke mineralen. Ingrediënten zoals parfum, alcohol, kunstmatige kleurstoffen en conserveringsmiddelen zal je hierin dus niet terugvinden waardoor de kans op huidirritaties en allergieën klein is. Ingrediënten die je wel terug vindt, zijn bijvoorbeeld ijzeroxide, titanium dioxide, zinkoxide, silica en mica. Ijzeroxide wordt gebruikt als een natuurlijke kleurstof, titanium dioxide biedt bescherming tegen UV-straling, zinkoxide werkt antiseptisch, silica zorgt voor een zacht gevoel op de huid (en een goede menging van de ingrediënten) en mica zorgt voor een zachte huid en geeft een glanzend effect. Je voelt minerale make-up haast niet op je huid en is het erg lang houdbaar. Een minerale poederfoundation geeft trouwens een veel natuurlijker effect dan een vloeibare foundation, terwijl die toch nog een behoorlijke dekking geeft. Helaas is minerale make-up in Nederland nauwelijks te vinden, maar online kun je het dus wel kopen.

Een paar weken terug had ik voor het eerst in lange tijd weer eens een bestelling geplaatst en deze had ik na een week in huis.

Ik bestelde een foundation in de kleur multi-tasking neutral ($12,99), een dome blending eye brush ($5,35 na korting) en twee everyday eye shadow brushes ($6,02 per stuk na korting). De oogschaduw in de kleur Cardamom kreeg ik er gratis bij. De verzendkosten waren $6.
Ik gebruik meestal BB cream, heel soms vloeibare foundation, maar ik wil ook wel eens een poederfoundation gebruiken voor de afwisseling, op dagen dat ik niet zoveel make-up op wil en op warme zomerdagen. Doordat ik de kleur multi-tasking neutral al eens in een sample had gehad wist ik dat die goed zou zijn voor mij. De oogschaduwkwasten van Everyday Minerals zijn mijn meest favoriete oogschaduwkwasten ooit! Hiervan heb ik er al vier en deze gebruik ik dagelijks en voor vrijwel elke look die ik maak. Ze gaan lang mee, de kwaliteit is goed en ze zijn ook goed te wassen. Ook vind ik ze heel fijn werken, wat misschien nog wel het belangrijkste is.

Ronduit mijn favoriete producten van Everyday Minerals zijn de kwasten. Onderstaande kwasten gebruik ik bijna allemaal dagelijks en daarom zijn ze ook niet schoon. Links zie je een blushkwast, daarnaast een poederkwast (long handled kabuki), daarnaast een eye kabuki brush en daarnaast vier oogschaduwkwasten.
De eye kabuki brush en de vier oogschaduwkwasten gebruik ik altijd en eeuwig. De oogschaduwkwasten heb ik al vijf jaar en ze zijn nog altijd heel goed. Ze hebben dus al veel wasbeurten en make-up overleefd. De eye kabuki brush gebruik ik trouwens om vloeibare concealer mee onder mijn oog aan te brengen. Ik vind hem wat te grof voor mijn oogmake-up, maar voor de concealer is die echt heel fijn!

Hieronder zie je al mijn blushes, concealers, finishing powders, foundations en bronzers bij elkaar die ik al had van Everyday Minerals.
Nu moet ik bekennen dat ik poederconcealers niet zo handig vind en liever vloeibare of crème concealers gebruik. Dus die zou ik niet opnieuw aanschaffen. De blushes zijn heel mooi, maar vereisen een voorzichtige hand, want ze zijn ook erg gepigmenteerd. De bronzers, foundations en finishing powders vind ik fijn! Sterker nog; ik heb de finishing powder van Everyday Minerals weer helemaal opnieuw ontdekt. Finishing powder breng je aan over je foundation/BB cream om ongewenste glans te verminderen en te voorkomen en om te zorgen dat je make-up goed blijft zitten.

Hieronder zie je een finishing powder in een 'oude' verpakking (sifter jar). Ja, deze is roze en ik krijg altijd het idee dat mensen huiverig zijn voor roze en eerder naar gele tonen pakken voor hun gezicht, maar ik lijk met geel juist ziek en ongezond, terwijl roze me een veel frisser gezicht geeft. Maar goed, het gaat even om de verpakking. Nadelig aan de oude verpakking is dat er gaatjes zitten waar de poeder gewoon doorheen kan en daardoor wordt het uiteindelijk wel een beetje een rommeltje in het doosje.

Gelukkig zijn de verpakking tegenwoordiger een stuk beter! Ten eerste zijn ze wit in plaats van bruin wat het een meer moderne, en 'cleane' uitstraling geeft. Daarnaast zit er nu een schuifsysteempje over de gaatjes. Hiermee kun je de gaatjes afsluiten. Ideaal, want zo kun je je poeders tenminste ook veilig meenemen op reis zonder je zorgen te hoeven maken dat je hele tas onder de mineralen komt te zitten.

Hieronder zie je een drietal blushes. What you see is what you get. De kleuren zijn prachtig! Dit zijn trouwens kleine (en oude) potjes waarbij dus heel veel product door die gaatjes is gegaan zoals je ziet. De kleine potjes hebben helaas geen plaats voor die schuifjes. Dit zijn ook eigenlijk samples geloof ik, maar hier kun je al heel lang mee doen!

Soms zijn er tijdelijk andere producten te verkrijgen zoals verschillende oogschaduwpaletjes en dergelijke. Dit is het Shady Stroll palet bestaande uit koele kleuren die mooi staan bij grijsblauwe ogen. Deze moet ik echt weer eens wat vaker gaan gebruiken.

Hier zie je al mijn oogschaduws van Everyday Minerals (op mijn nieuwste aanwinst na) bij elkaar.
Behalve dat de kleuren mooi zijn, hebben deze oogschaduws ook allemaal erg originele namen zoals On the Phone en Late Checkout. De laatste keer dat ik er een look mee op mijn blog plaatste, was mijn kerstlook van vorig jaar. Een ander merk met schitterende minerale oogschaduws is trouwens Fyrinnae waarvan ik al eens een artikel met swatches op mijn blog heb geplaatst (hier).

De meeste minerale oogschaduws zijn erg glanzend zoals je hieronder kunt zien, al zijn er ook wel wat matte tinten verkrijgbaar. Deze glanzende kleuren zijn in elk geval niet saai, doordat ze zulke mooie sparkles hebben.
Van links naar rechts zie je de oogschaduws Starry Eyed, Room Addition en Bird Bath.

Na afloop van het fotograferen vond ik ineens nóg twee mini finishing powders en een mini foundation, dus wat ik je hier heb laten zien is nog niet eens alles, maar wel bijna.

Wat voor mij het grootste nadeel is aan minerale make-up? Het neemt net wat meer tijd in beslag om al die losse poeders mooi en zonder fall out aan te brengen. Hierdoor laat ik deze prachtige producten, op de kwasten na, teveel links liggen en dat is eigenlijk zonde. Het scheelt dan weer dat deze producten wel een leven lang mee kunnen gaan en eigenlijk niet slecht worden, dus ik hoef ze nooit weg te gooien.

Op deze site vind je alle producten en informatie van Everyday Minerals en ze hebben ook leuke sample kitjes die je zelf kunt samenstellen en die zo goed als gratis zijn. Je betaalt natuurlijk wel de verzendkosten. Houdt ook in je achterhoofd dat je bij pakketjes vanuit buiten de EU met een waarde boven de € 22 met extra kosten geconfronteerd kan worden (btw, inklaringskosten en vanaf €150 douanerechten), maar dit gebeurt lang niet altijd.

Ben jij bekend met Everyday Minerals en minerale make-up?

Ps. De winnaressen van de winactie van de Vaseline spray&go moisturizers heb ik bekend gemaakt in het artikel met de winactie zelf!

3 comments:

  1. Wat een mooie producten! Ben hier erg benieuwd naar en ga zeker wat samples bestellen

    ReplyDelete