Monday, December 17, 2012

Holiday in the Caribbean

Bon tardi dushi's!

De titel verraadt het al een beetje... Ondanks dat ik bij mijn vorige artikel een plaatje had geplaatst van een slapende kat, heb ik alles behalve geslapen. Ik heb een beetje verzwegen waarom ik afgelopen week werkelijk geen tijd/mogelijkheid had om artikelen te posten. Ik ben gisteren namelijk teruggekomen van een vakantie naar Bonaire!

Op Bonaire (onderdeel van de voorheen Nederlandse Antillen, sinds 2010 behorend tot Caribisch Nederland) woont een vriendin van mij. Ik ben er al een paar keer op vakantie geweest, maar de laatste keer daar was alweer vijf jaar geleden. Nu gaf ze me echter een goede reden om weer eens die kant op te gaan: Op 12-12-2012 is zij namelijk getrouwd! Het was een prachtige en superleuke strandbruiloft.

Ik ben vanaf 4 december op Bonaire geweest en op 15 december ben ik met een nachtvlucht weer terug naar Nederland gegaan, dus gisterochtend kwam ik aan in het koude, grijze Nederland met een enorme jetlag. Nu leef ik nog in Antilliaanse tijd, waar het vijf uur eerder is dan in Nederland. Ik merk het aan de tijdstippen waarop ik honger of slaap krijg. Die "kloppen" nog helemaal niet.

Ik heb een geweldige vakantie gehad! Ook al ben ik terughoudend in het delen van mijn persoonlijke leven op mijn blog, ik wil toch graag enkele foto's aan jullie laten zien om een beetje een idee te geven.

Rondom het appartement

Regelmatig liepen er leguanen op de muur in de tuin.

De tropische tuin was een verademing:

Helaas is het me niet gelukt om een kolibrie te fotograferen. De kolibrie kan door de zeer snelle vleugelslag (15 tot 80 slagen per seconde, afhankelijk van de grootte van de vogel) in de lucht stil blijven hangen. Door de snelle vleugelslag kan de kolibrie als enige vogel ook achteruit vliegen (wikipedia). Deze zaten regelmatig nectar uit de bloemen in de bomen te halen.

Het appartementje was vanbinnen niet zo ruim (wel aparte slaapkamer en woonkamer/keuken), maar er lag een grote tuin om heen en de mooie porch was een heerlijke plek om te vertoeven. Echt heerlijk om al die verschillende tropische vogels te horen fluiten en zien rondfladderen. Ook kwam er dus af en toe een leguaan voorbij en hagedisjes zag ik regelmatig.


Als ik 's avonds nergens naartoe ging, had ik het liefst deze lange jurk aan. Buiten zitten was best lekker, alleen stikt het er wel van de muggen, dus muggenspray was een must. De muggen zijn gelijk het enige nadeel dat ik kan bedenken...

Een aparte shoplog is de moeite niet, want ik heb alleen onderstaande gekocht:
Het product van Onima is 100% natuurlijke aloë vera gel. De tube is al half leeg, want ik heb het gebruikt op verbrande plekjes op mijn huid. Daarnaast ligt een loofah pad om te scrubben. Deze is van het merk Ecotools dat ik al van Amerika kende. Ook kocht ik kleine rubberen elastiekjes. Deze zijn handig voor vlechtjes. De haarbandjes zijn ook heel fijn. Helaas ben ik er al eentje verloren. Ik had alleen van die strakkere bandjes en die trekken dan altijd naar achteren op je hoofd, maar omdat deze wat losser zijn, blijven ze juist beter zitten. Ik draag ze niet dagelijks, maar meer als ik even mijn haar uit mijn gezicht wil. Dan kocht ik ook nog een zonnebril, omdat die van mezelf was stuk gegaan in mijn koffer. Eigenlijk had ik een bruine gekocht (zie de tweede foto in dit artikel). Helaas ging deze snel stuk. Ik had de bon nog en kon hem ruilen bij de winkel. Ik wilde wel een andere dan het model dat stuk ging, maar helaas was er niet veel keus. Nu heb ik er eentje die ik minder leuk vind en daarom vind ik het ook niet de moeite om die apart te laten zien.

Sightseeing

Bij 1000 Steps waar ik ook gezwommen heb. Het was een beetje bewolkt, maar dit vond ik niet erg, want het bleef warm genoeg en ik kreeg al meer dan genoeg zon. Ik draag hier trouwens een geleende zonnebril, dus dit is niet de bril die ik gekocht heb.


Dit was trouwens één van m'n favoriete vakantie outfits; een korte jumpsuit (of noemen ze dat nou playsuit? Dat vind ik zo'n raar woord!). Deze heb ik in de sale bij Accesorize gekocht aan het einde van de zomer, voor slechts € 12. Het ding zit zo heerlijk en makkelijk! Grappig dat er flamingo's opstaan. Flamingo's staan ook wel symbool voor Bonaire. Deze keer heb ik er niet veel in het echt gezien trouwens.

Een krabbetje in een huisje. Deze vond ik zo schattig! Lastig te fotograferen, want hij liep steeds supersnel van mijn hand af.


Kijk goed boven de bananenschil! Deze hagedis genoot er van.


Bij het Gotomeer:


Wilde ezels bij Boca Onima. De meeste ezels zitten inmiddels in de Donkey Sanctuary. Toen ik in 2004 voor het eerst op Bonaire was, liepen ze nog gewoon op de boulevard. Inmiddels zie je ze bijna nergens meer, alleen hier dus.

Ze hielden mij goed in de gaten! Ik vind ze zo leuk, dat ik nog een heleboel ezelfoto's gemaakt heb. Sowieso genoot ik echt van alle dieren die ik op Bonaire zag (behalve dan van de muggen).

De slavenhuisjes:


Deze foto... tja! Ik poseer wel lachend, maar eigenlijk is het natuurlijk een triest idee dat hierin slaven werden gehouden die in de zoutpannen op Bonaire moesten werken. De huisjes zijn piepklein en er sliepen wel 2 tot 6 personen in. Er is nog altijd een levendige zoutproductie op Bonaire, maar gelukkig is de slavernij voorbij.


Bij Lac Bay; een prachtige lagune met strand.

Op zich zijn er niet veel zandstranden op Bonaire. Het eiland is vrij ruig qua natuur (maar wel mooi!). Dit strand bij Sorobon is wel één van de beste strandjes.

In de watertaxi op weg naar Klein Bonaire, het onbewoonde eilandje dat naast Bonaire ligt.



Dit is dezelfde hagedis als op de eerste foto. Deze woont op Klein Bonaire.

Op Klein Bonaire zijn ook wat kleine, mooie strandjes en je kunt er in de schaduw van struikgewas en bomen liggen. Ook waait het er behoorlijk, waardoor het er niet te warm is. Het water ervoor is prachtig. Heerlijk om een middagje te vertoeven.

Kralendijk
Hierboven sta ik op mijn favoriete steiger waarop ik regelmatig lag te zonnen en ik zwom hier ook. Deze foto is na het zwemmen gemaakt, vandaar de niet-charmante natte plekken op m'n jurkje. Je hoeft helemaal niet naar speciale stranden om te kunnen snorkelen en vissen te spotten. De meeste vissen heb ik namelijk gewoon hier gezien!

Wat zal ik deze uitzichten missen...

Dit vind ik zo'n leuke foto! Hij is wel iets vaag, omdat het al begon te schemeren.

Regelmatig meerden er cruiseschepen aan. Op de voorgrond zie je Karel's Beach Bar die er maar nietig bij lijkt. En dit was nog niet eens zo'n groot cruiseship. Er lagen ook complete drijvende flats, bij wijze van spreken.

Deze foto is met mijn vriendin Judith die daar woont met haar -inmiddels- man. Dit was vrijdagavond tijdens happy hour bij Karel's. De foto is met mijn smartphone gemaakt.

Van haar bruiloft heb ik zelf niet veel foto's gemaakt, dus die ga ik ook niet plaatsen. Helaas ben ik vergeten om van mezelf outfitfoto's te maken, al zie je natuurlijk in de bovenstaande foto's al wat van mijn vakantiekloffies voorbij komen. Aan het plaatsen van bikinifoto's doe ik uit principe niet :D.

Verder staat op dit moment YouTube aan op nummers als Proyecto Uno - El Tiburon, Elvis Crespo - Suavemente, Aventura - Obsesion, Tito el Bambino - En la Disco en andere Zuid-Amerikaanse muziek om mijn thuiskomstdepressie een beetje tegen te gaan. Als afsluiter nog even een Antilliaans nummer. Op de bruiloft gingen alle (jongere) mensen hierop los:


Ayo!

3 comments:

  1. Hey,

    Volgens mij heb je echt een super vakantie gehad. Kan mij wel voorstellen dat je niet echt vrolijk wordt van dit weer 9gelukkig was de sneeuw inmiddels al verdwenen). Hopelijk is je jetlag snel over.

    ReplyDelete