Sunday, February 7, 2010

Meisje-meisjes?

In de Grazia van deze week las ik in een interview met Nicolette Kluijver het volgende stukje:

(Bron: Grazia)
Nou is zij niet bepaald mijn favoriete BN'er, want ik vind haar iets te onverzorgd. Zo ziet ze er hier uit alsof ze zo uit bed in een jurkje is gestapt:

Schijnbaar is ze daar zelf trots op! Ik vind dit moeilijk te begrijpen...

Nu vraag ik me na het lezen van dit stukje interview weer vanalles af:
Zijn vrouwen die geen make-up dragen trots op het feit dat ze geen make-up ophebben?
Of hebben ze er gewoon geen zin in?
Of weten ze niet hoe ze zich moeten opmaken?
Of zijn ze allergisch voor make-up?
Dit zijn eigenlijk de enige vier redenen die ik kan verzinnen waarom vrouwen geen make-up dragen. Of zijn er meer redenen te bedenken?

Ik vind een vrouw met wat make-up altijd mooier dan een vrouw geheel zonder make-up. Je kunt nog zo mooi zijn, maar door met make-up je sterke punten te benadrukken, zal je altijd nog net wat stralender voor de dag komen. En dan bedoel ik niet dat je dik opgemaakt de deur uit moet. Een beetje concealer, mascara, lipgloss en blush kunnen al een wereld van verschil maken.

Ook vind ik het een onderdeel van een verzorgd voorkomen. Make-up dragen is juist een vorm van respect aan jezelf tonen, vind ik. Je besteedt aandacht aan je uiterlijk en voorkomen en vindt jezelf dus de moeite waard. Misschien zijn jullie het hier helemaal niet mee eens. Ik ben benieuwd!

Ik werk op een kantoor op een afdeling met zo'n 80 man en vrouw. Ongeveer de helft is vrouw (in alle leeftijdscategorieën en van verschillende komaf) en ik denk dat daarvan maar de helft make-up draagt. Ik kan het dan niet laten om soms bij de make-uploze vrouwen gedachtes te hebben als "droeg je maar wat mascara" of "deed je maar wat concealer over je puistjes en donkere kringen, het zou je zoveel mooier maken!".
Gelukkig zit ik nu aan een bureaublok met twee vrouwen die elk wel wat make-up dragen (de een wat meer, de ander wat minder), zodat ik in elk geval geen irritante opmerkingen krijgen als ik tussendoor nog eens lipgloss opdoe (al ben ik wel erg op mijn privacy gesteld wanneer ik make-up opdoe, dus vaak doe ik dat op het toilet). De ene vrouw werkt altijd haar lippenstift bij als ze naar huis gaat. Ik vind daar niets geks aan, maar ze heeft wel eens de opmerking gekregen van haar medereizigster (make-uploos): "waarom doe je lippenstift op voordat je naar huis gaat? Je zit alleen maar in de trein en thuis heb je toch al een man?". So wrong, alsof een vrouw alleen lippenstift draagt om het manvolk te plezieren. Nee, ze doet het gewoon om zich verzorgd en mooi te voelen!

Ik vind het gewoon zonde dat sommige vrouwen geen make-up dragen! Een soort van verwaarlozing bijna. En dan heb ik ook nog vooral vriendinnen die niks om make-up geven. Van die meiden die normaal niks dragen en als ze uitgaan mascara opdoen en dat eigenlijk al teveel vinden. Natuurlijk probeer ik ze dan aan te praten om nog wat te proberen, maar het lukt me gewoon niet... Zo jammer!

Dit alles betekent niet dat ik me heel onzeker voel zonder make-up. Ik ben heus wel eens gaan sporten zonder make-up (nu sport ik niet meer) en ik ga ook wel eens zonder make-up naar de supermarkt als ik verder toch de hele dag thuis ben. Ook op vakantie in een warm land, zal ik als ik overdag naar het strand ga geen make-up dragen, omdat het dan gewoon geen zin heeft. En ook bij vriendjes vind ik het vanaf dag 1 niet erg als ze me zonder make-up zien.

Deze discussie is al op verschillende beautywebsites aan bod gekomen, maar nu weten jullie dan ook mijn mening. Wat vinden jullie nou van make-uploze vrouwen? Ik ben benieuwd naar jullie mening!

13 comments:

  1. Ieder zo z'n eigen ding... Maar ben het grotendeels wel met je eens haha!
    En wat een geweldig artikel! :-) :-)

    ReplyDelete
  2. ben het eigenlijk wel met je eens. Vind het jammer dat vrouwen die geen makeup dragen altijd zeggen dat ze het niet nodig hebben. Hoe bedoel je denk ik dan. Alsof makeupdragers allemaal lelijk zijn onder hun makeup.

    ReplyDelete
  3. Ik ben het wel met je eens, maar ik vind niet dat een vrouw zonder make-up er direct onverzorgd uitziet, mijn moeder bijv. Zij draagt altijd alleen maar wat kohlpotlood en dag crème, en krijgt toch altijd complimentjes over haar uiterlijk

    ReplyDelete
  4. Sommige mensen kunnen idd wel een beetje make-up gebruiken.
    maar er zijn ook mensen die maken het tó much

    ReplyDelete
  5. Sorry hoor, maar ik vind haar zo wannabe-stoned. Als of het stoer is om 'geforceerd onverschillig' te zijn. En die opmerking over dat ze teveel testosteron in haar lichaam heeft (??) Lekker volwassen hoor..(blegh!)

    ReplyDelete
  6. Ik vind dat sommige vrouwen gewoon een hoofd hebben waar geen makeup op hoort te zitten. Want wanneer ze wel makeup dragen staat het ze gewoon niet omdat een gezicht zonder makeup beter past bij diegene. Een oud collega van mij is daar een goed voorbeeld van. Bij haar staat makeup gewoon niet, ja alleen een lipglossje maar verder niet. Zelf draag ik makeup omdat ik me er dan frisser uit vind zien. Thuis loop ik gerust zonder makeup, maar als ik naar buiten ga moet ik gewoon iets op hebben. Ookal is het alleen maar even een oogpotloodje.

    ReplyDelete
  7. Ik vind trouwens wel dat die Nicolette echt zo'n typetje is dat vind dat ze de meeste aandacht verdiend omdat ze nooit make-up draagt enzo (irritant mens...)

    ReplyDelete
  8. Bij sommige staat het wel, net zoals bij haar. Ik vind haar namelijk helemaal geweldig en is zeker een van mijn favorite BNers om eerlijk te zijn. Ik vind haar mooi op een bepaalde manier die ik niet kan uitdrukken en ze is naar mijn mening zeker stoer.

    ReplyDelete
  9. Bedankt voor jullie reacties en meningen! Het is interessant om te lezen hoe een ieder er op haar eigen manier net weer een beetje anders over denkt... Trouwens, ik dacht er zelf langer over na en ik denk dat leeftijd ook nog wel uitmaakt in dit verhaal. In mijn hoofd dacht ik vooral aan volwassen vrouwen. Maar jonge meiden (onder de 20) met een goede huid zullen er ook stralend kunnen uitzien met vrijwel geen make-up. Maar toch voegt het in de meeste andere gevallen wel wat toe. Al is het maar een kohlpotlood zoals bij Masja's moeder. En ook zoals Myrna zegt, een oogpotloodje kan namelijk al een verschil maken. Gewoon gebruiken wat voor jou werkt en waar je je prettig bij voelt. Ik vond het in elk geval erg leuk om jullie reacties te lezen!

    ReplyDelete
  10. Ik vind het wat overdreven te gaan claimen dat make-up een must is. Het is echt geen elementaire verzorging. Maar ik zie wel dat het dametje op de foto niet eens de moeite nam haar haren te kammen en dat is WEL elementair. Make-up is een leuke niet verplichte extra vind ik

    ReplyDelete
  11. Haha, jouw reactie over dat "dametje" is grappig! Ach ja, ieder zijn/haar mening. Maar make-up is voor mij wel een must ;-). Natuurlijk niet verplicht. Ik kan het wel jammer vinden als anderen niks dragen (echt niks-niks), maar iedereen moet zelf doen wat die leuk/prettig vindt.
    Overigens kam ik mijn haar ook wel eens niet... Dat dan weer wel. Maar dat doe ik als ik het maximale aan slag/krul uit mijn coupe wil halen en dan kam ik het bijvoorbeeld wel voor het wassen (dus eigenlijk toch een beetje), maar na het wassen kneed ik er dan alleen een krulproduct in.

    ReplyDelete
  12. Tsja, je hebt mensen die al heel mooi vanzichzelf zijn, en helemaal geen make-up nodig hebben. Maar verder ben ik het wel met je eens.
    Ik draag ook elke dag mascara en poeder.
    Alleen op vakantie doe ik het nooit op, omdat het dan meestal warm is dan gaat het (bij mij dan) uitlekken.
    Een vriendin van mij draagt nooit make-up en dat vind ik ook heel jammer. Ze is al niet zo mooi, en dan zou een beetje make-up het misschien al een stuk beter maken.

    ReplyDelete
  13. Mijn moeder draagt nooit make-up. Ik draag alleen soms mascara. Ik vind niet dat iedereen make-up zou moeten dragen, want mij lijkt het soms ook best wel irritant.

    ReplyDelete